نوشته شده توسط : عماد
 
سیستم های دوربین مدار بسته یا CCTV
سیستم های سی سی تی وی همان سیستم دوربین مدا ر بسته است که امروز ه شاهد هستیم در مراکز مختلف دولیت و غیر دولتی در جهت کنترل بهتر محیط و بالابردن امنیت از این سیستم ها استفاده می کنند.از این سیستم ها با عناوین مختلف مانند تجهیزات مدار بسته ویدویی نیطز یاد می شود.مهمترین استفاده این سیستم ها انروزه در جهت بالا بردن امنیت برای مکان هایی همچون طلا فروشی ها و یا مغازه هایی که کالاهای گران قیمت دارند به کار برده می شوند و البته در امور ترافیکی نیز به کمک مجموعه پلیس امده و بر سر چهار راه ها نیز از دوربین های مدار بسته به عنوان سیستم های کنترل ترافیک استفاده می شود.
تا چندی پیش استفاده از سیستم های دوربین مدار بسته زیادددر منازل مشکونی وراج نیافته بود اما با پیشرفت تکنولوژی در این زمینه باعث شده تا به سنسورهای مجهز شوند تا به محض حرکت در محیط اعلان خطر کرده و یا بعد از کوچکترین حرکت شی در محیط سیستم شروع به ظبط تصاویر نماید. و به ظنر میرسد با این امکانات جدید باید یواش یواش شاهد ان باشیم که منازل مشکونی نیز خود را چنین سیستم های امنیتی مجهز خواهند کرد.

 


اصول کاری در این سیستم ها به بیان شاده اینگونه است که تصویر محیط توسط دوربین ها گرفته شده و برای پخش به سمت مانیتور ارسال خواهد شد.تصاویر ارسالی چون فقط برای تعداد محدودی ارسال می شود از این رو به این سیتم ها مدار بسته اطلاق می گردد.
همچنین در مکان هایی که شاید کنترفل و نظارت به صورت مستقیم توسط انسان ممکن نباشد و خظراتی را به همراه داشته باشد معمولا از سیستم های مدار بسته در جهت کنترل استفاده می شودتجهیزاتی که معمولا در هر سیستم دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گرد را می توان به شرح زیر نام برد :
۱-دوربین که برای ضبط تصاویر می باشد و در مدل های مختلف دید در شب و یا معولی مورد استفاده قرار می گیرد.
۲-کاور دوربین که به منظور محافظت از دوربین است.
۳-پایه دوربین که به منظور نگه داری دوربین و ثابت ماندن ان در محل مورد نظر است.
۴-مانیتور یا همان نمایش دهنده تصاویر ارسال شده از سمت دوربین
۵-سویچر یا همان انتخاب کننده
۶-کواد
۷-مالتی پلکسر یا ترکیب کننده
۹-کنترل کننده
۱۰-کارت کپچر یا همان کارت تصویر
۱۱-تقویت کننده رادیویی
۱۲-نظم دهنده ویدویی


در سیستم های مدار بسته بستگی به کیفیت مورد نیاز از انواع دوربین های مدار بسته به صورت سیاه و سفید و رنگی استفاده می شود.شما با توجه به خصوصیات فنی که نیاز دارید باید نسبت به انتخاب تجهیزات سیستم خود اقدام نموده و درخواست دهید.
تا قبل از این مرسوم بوده که از دوربین های سیاه و سفید یا همان انالوگ استفاده شود . اما اکگر به دنبال کیفیت بالاتری هستید وددوست دارید تا با بیشترین جزییات عملیانپت ضبط تصاویر صورت گیرد نیاز به دوربین های رنگی دارید.همچنین با توجه به شرایط جوی که ثقرار است دوربین در ان قرار گیرد و اینکه در محیط باز است و یا سر پوشیده می بایست به دنبال دوربین منطبق با ان شرایط باشید . اگر در فضای باز قرار است از سیتم دوربین مدار بسته استفاده نمایید حتما از مدل های ضد اب باید استفاده نمایید.

 نوشته شده توسط مهران در سه شنبه هفتم مهر ۱۳۹۴ نظر بدهید
کارایی دوربین مدار بسته
در کنار همه امکانات جانبی که این روزها در سیستم های دوربین مدار بسته می توان یافت اما همیشه مهمترین توقع و انتظار ما از یک دوربین با این خاصیت این است که تصاویر ضبط شده را با وضوح بالا و روشنایی مناسبی به ما ارائه دهد.در واقع منظور از وضوح تصویر یعنی اینکه تصاویر ضبط شده تا چه حد دارای شفافیت و خوانایی است.در واقع تصاویر از تعداد زیادی خطوط عمودی و افقی تشکیل شده اند و حال هر چقدر مزان فشردگی این خطوط بیشتر باشد در واقع میزان کیفیت تصاویر نیز بالاتر خواهد رفت.
اما در مباحث امنیتی دوربین مدار بسته ما معمولا دارای وضوح ۳۳۰ تا ۴۸۰ می باشد و اگر بخواهیم که کیفیت تصاویر از این نیز بالاتر باشد باید از دوربنی های استفاده نماییم که وضوح افقی آنها بالاتر از ۶۰۰ می باشد.زمانیکه صحبت از حداقل روشنایی تصویر می کنیم در واقع منظور این است که از شی که در مقابل دوربین ما قرار گرفته حد اقل نوری که تابیده می شود به چه اندازه است تا بوسیله این نورهای تابیده شده بتوان تصویر را خلق کرد.

 


واحدی که برای سنجش نور یک محیط استفاده می کنند لوکس نام دارد.اگر بخواهیم به صورت تجربی رد این مورد صحبت کنیم اینگونه می توان توضیح داد که روشنایی به اندازه یک لوکس در واقع میزان نوری است که توسط یک شمع ایجاد شده و بوسیله ان می توان فاصله ۱ متری را مشاهده کرد. ان حجم نور را در واقع یک لوکس می گویند.در این بخش می خواهیم در مورد برخی از فن آوری هایی که در دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گرد صحبت نماییم :
حتما تا به حال با این موضوع برخورد کرده اید که اگر در حین فیلم بردای از صحنه ای هستید که در انجا یک منبع نوری قدرتمند در پشت سر قرار داشته و همین امر موجب شده تا سایر اشایا در مقابل این نور عظیم به صورت تیره و تاریک دیده شوند.در دوربین های امنیتی از فن آوری به نام blc استفاده شده تا به رفع این مشکل بپردازد و اگر با چنین صحنه ای روبرو شدید با تصحیح به موقع تصاویر می توانید بدون تیرگی و سیاه شدن ان تمام اشیا این حالت نیز به وضوح مشاهده نمایید.
در کنار این فن آوری از فن آوری دیگری که به اختصار WDR نام دارد استفاده می شود تا در محیطی که هم از تصاویر تیره و هم از تصاویر روشن استفاده میش ود میزان و تناسب میان انها دقیقا حفظ شود.این فن آوری به ما کمک می کند تا تصاویری واقعی تر و طبیعی تری را فیلم برداری نماییم.
اما مورد بعدی که در دوربین مدار بسته می تواند به عنوان یک امکان مهم تلقی شود این است که در حین تصویر برداری بتوانیم کیفیت تصاویر را تقویت کرده و در واقع لبه های اشایا رد حین تصویر برداری مشخص باشد.


آیا تا بهئحال به این موضوع دقت کرده یاد که مثلا در یک اتاق با فضای نوری محدود لباس های رنگی با کیفیت دیگر نسبت به زمانی که مثلا رد محیط خارج از اتاق هستید و دارای نور بیشتری هم هست دیده می شوند.علت این تفاوت چیشت و چرا برای چشمان ما چنین اتفاقی در محیط های مختلف رخ نمی دهد.؟ علت اینکه چشمان انسان در محیط ها مختلف تصاویر ار با همان کیفیت واقعی خود مشاهده می کنند این است که چشمان انسان رنگ سفید موجود در محیط را متناسب با درجه حرارات آن رنگ در محیط احساس می کند.از این خاصیت با نام فن آوری AWB نام برده شده و در دوربین های پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است.
اما خاصیت بعدی که در دوربین مدار بسته برای ما بسیار مهم است این می باشد که تا چه حد دوربین ما می تواند خاصیت تصحیح اتوماتیک سیگنال را داشته باشد.در این خاصیت زمانیکه به طور ناگهانی سیگنال ورودی ما کاهش و یا افزایش خواهد یافت باعث می گردد تا این میزان تغییرات تصحیح شده و به طور استاندارد قبلی خود در بیاید. البته اگر این خاصیت در شرایطی استفاده شود که میزان نور محیط کم باشد باعث ایجاد نویز بروی تصاویر خواهد شد.

 نوشته شده توسط مهران در سه شنبه هفتم مهر ۱۳۹۴ نظر بدهید
در این بخش می خواهیم به معرفی انواع دوربین مدار بسته دید در شب بپردازیم. معمولا دوربین های که قابلیت دید در شب را دارند از فاکتورهای دیگری همچون ضد آب بودن و ضد ضربه بودن نیز بهره مند هستند . همانطور که از اسمشان هم مشخص است این دوربین ها توانایی دید در شب و محیط تاریکی را دارا هستند و معمولا در مکان های امنیتی و جاهایی که نیاز است به صورت ۲۴ ساعته تصویر برداری شود و مراقبت انجام شود از این محصولات استفاده می کنند.
در واقع علت اینگکه این دوربین ها می توانند در سیاهی و تاریک شب هم تصاویر را واضح و گویا نمایش دهند وجود چراغ های مادون قرمز در اطراف لنز انها می باشد. علت اینکه برخی از انواع دوربین مدار بسته دید در شب دارای کیفیت بالاتری نسبت به بقیه هستند دقیقا همین چراغ های مادون قرمز و به قدرت پرتاب امواج مادون قرمز در محیط بر می گردد.

 


در محیط های تاریک و کم نور تصاویر به صورت سیاه و سفید می باشند و هر چقدر که میزان نرو محیط کم تر شود در واقع تیرگی تصاویر نیز بیشتر شده تا جایی که دیگر چیزی مشخص نباشد و به همین منظور است که از دوربین های دید در شب استفاده می کنند.با هم در زیر به معرفیس چند مدل از این دوربین ها می پردازیم :
۱-دوربین مدار بسته ptz
این دوربین دارای سه مشخصه است و آنعبارت است از : حرکت افقی-حرکت عمودی-زوم.پکیج هایی که گاهی اوقات به صورت /اماده و مونتاژ شده توسط شرکت شازنده بیرون داده می شود شامل یک دوربین مدار بسته صنعتی و یک لنز زوم و یک هوسینگ به علاوه یک پایه چرخشی است.سرعت چرخش دوربین ها نیز بنا به کاربردی که دارند متفاوت است و از ۳ درجه در ثانیه تا ۳۰۰درجه در شانیه نیز می تواند متفاوت باشد.
معمولا از دوربین های ptz در موارد کنترل ترافیک و حفاظت های پیرامونی و برای محیط های آلوده که دارای گرد و غبار زیادی است استفاده می کنند.
۲-دوربین مدار بسته صنعتی
از متداول ترین مدل های دید در شب می توان به همین مدل اشاره کرد.در اصطلاح به این نوع دوربین ها باکس نیز گفته می شود.یکی از قابلیت هایی که این نوع دوربین ها دارند این است که شما می توانید انواع مختلفی از لنز ها را به ان ضاافه نمایید . از لنز های مدل ثابت گرفته تا لنز وری فوکال و لنز های زوم.این لنز ها هر دام برای یک شرایط نوری متفاوت شاخته شده اند و هر کدام قابلیت پوشش مقدار مشخصی از یک محیط را دارند.


۳-دوربین مدار بسته دام
مدل سوم از نسل محصولات دید در شب را می توان به دوربین های دام اختصاص داد.این دوربین ها حالتی گرد و کروی دارند و به /انها دوربین های سقفی نیز می گویند.بر خلاف دوربین های صنعتی در این محصولات از لنز استفاده شده و هر کدام با توجه به کیفیت لنز استفاده شده در /ان دارای دامنه پوشش متفاوتی از محیط هستند.از ساده ترین این مدل می توان به نوع لنز ثابت ان اشاره کرد. دربرخی از مدل های دام نیز امکان چرخش و زوم نیز وجود دارد.
۴-دوربین مدار بسته تحت شبکه
زمانی صنعت دوربین های مدار بسته شروع به پیشرفت کرد که در محیط های مختلف نیاز به ارتقا امنیت دیده می شد.در سطح خانه گرفته تا مدارس و اداره جات مختلف به دلیل وقع برخی از حادثه ها نیاز بود تا سطح امنیتی بالا رود و به همین دلیل دوربین هایی با انم cctv معرفی شدند. این دوربین ها برخلاف دیگر دوربین های معمولی تصاویر انها در شبکه هیا عمومی قابل پخش و نمایش نبود و به همین دلیل به /انها واژه مدار بسته را دادند.


با گسترش اینترنت صنعت دوربین های مدار بسته نیز شاهد تحولاتی بود که باعث توسعه انها شد. به این محصولات دوربین های مبتنی بر آی پی می گویند یا همان IPCAmera. این دوربین ها را می توان به صورت مستققیم و انلاین به شبکه های اینترنت متصل نمود و از این طریق به ارسال تصاویر اقدام کرد.

 نوشته شده توسط مهران در سه شنبه هفتم مهر ۱۳۹۴ نظر بدهید
در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کلی انواع دوربین مدار بسته بپردازیم. با همراه باشید :
اولین دسته را می توان به دوربین های مدار بسته از نوع آنالوگ اختصاص داد.این دوربین ها جز نسل اول cctv ها به شمار می روند.تمامی کابل هایی که از دوربین ها خارج شده در دستگاه دی وی آر جمع اوری می شوند.دی وی آر در دوربین های قدیمی سه وظیفه مهم کنترل و نظرات و ظبط تصاویر را بر عهده داشته و د رواقع به عنوان مغز سیستم فعالیت می کند.کلیه پردازش ها در سری های آنالوگ در دستگاه دی وی آر صورت می گیرد.
دومین دسته مربوط می شود به دوربین های ثابت. این محصولات از کیفیت تصاویر بالایی برخوردار هستند.ضد نویز بوده و در تصاویر نیز سایه نمی اندازند.از مهم ترین قابلیت های دوربین های ثابت کار در محیط های بسیار کم نور است.امکانات این مدل را می توان مجهز بودن منوی روی تصویر دانست و همچنین دارای قابلیت علامت گذاری بروی تصاویر نیز می باشند.

 


و اما دسته سوم ا ز انواع دوربین مدار بسته را می توان به دوربین های متحرک اختصاص داد.از قابلیت های منحصر به فرد این مدل می توان به قدرت زوم بسیار بالا ان اشاره داشت. همچنین ضد نویز بودن و ضد سایه بودن این مدل نیز زبانزد می باشد.شما در محیط های کم نتور از دوربین متحرک براحتی می توانید استفاده نمایید.تصاویر دارای وضوح بسیار بالایی هستند و در شب نیز امکان تصویر برداری وجود داشته و به عنوان دوربین دید رد شب نیز می توانید از آن استفاده نمایید.این دوربین ها دارای قدرت چرخش ۳۶۰ در حالت افقی را دارند و ۲۴۰ درجه در حالت عمودی..همچنین شما می توانید انها را به انواع شبکه های مختلف نیز متصل نمایید. در ضمن از لحاظ شکل ظاهری نیز دارای طراحی زیبا و شیکی می باشند.در اصطلاح به این مدل ها دوربین های speed dome می گویند.


استفاده از مدل های اسپید دوم دارای مزتی هایی از جمله ضریب امنیتی بسیار بالا و همچنین کاربری فوق العاده انها می باشد.شما در مراکزی امنیتی مهم که نیاز است همیشه تصاویر واضح و دقیقی داشته باشید از دوربین های فوق استفاده می شود.اگر در محیط های باز هم از این مدل دوربین مدار بسته استفاده نمایید قابلیت چرخش به اندازه ۳۶۰ درجه را دارا بوده و اپراتور با کنترل نرم افزاری می تواند زاویه چرخش را برای خود تنظیم نماید.اگر از حالت اتوماتیک دوربین ها فوق استفاده می کنید می توانید برای هر دوربین یک برنامه ریزی خاصی داشته باشید. مثلا در یک تصویر می توانید نقطه هایی که بسیار مورد اهمیت هستند را انتخاب و میزان زوم بروی انها را کم و زیاد نمایید.
این دوربین ها به صورت شبانه روزی در حال ضبط و پردازش تصاویر هستند و با قدرت زوم بالایی که دارند می توانند تصاویر را با کمترین کاهش کیفیت در حالت زوم برای شما ضبط نمایند.زوم واقعی مدل های فوق ۳۷ ایکس زوم اپتیکال است که در حالت دیجیتال این عدد به ۲۰۰ ایکس نیز خواهد رسید . البته همانوطر که می دانید در حالت دیجیتال زوم رابطه معکوسی با کیفیت خواهد داشت و هر چقدر زوم بیشتر شود میزان کیفیت صاویر نیز کاهش خواهد یافت.


از دیکگر امکانات دوربین نمدار بسته در مدل های speed dome می توان به وجود هیتر و فن اتوماتیک در داخل محفظه دوربین اشاره کرد.این امکانات در مواقعی که شرایط جوی نا مساع است مورد استفاده قرا رخواهند گرفت.وجود فن باعث شده تا از سوختن دوربین جلوگیری شود و همچنین از نویز گرفتن تصویر نیز جلوگیری می کند.هیتر هم در شرایط جوی بد که هوا بسیار سرد باشد شروع به کار کرده و مانع از یخ زدن بخش های مختلف دوربین خواهد شد. با این امکانات دوربین مدار بسته فوق تا دمای زیر ۲۰ درجه سرما را به راحتای تحمل می کند و در گرمای بالای ۶۰ درجه نیز بدون مشکل کار خواهد کرد.

 نوشته شده توسط مهران در سه شنبه هفتم مهر ۱۳۹۴ نظر بدهید
درباره دی وی آر بیشتر بدانید

 

یکی از بهترین قابلیت هایی که برخی از دستگاه های دی وی آر دارند در واقع امکان کنترل از راه دور می باشد.شما با استفاده از این خاصیت و با توجه به شبکه مورد استفاده جهت اتصال که از تلفن گرفته تا اینترنت داخلی و یا اینترنت جهانی می توانید یک سیستم نظارتی بسیار قوی ایجاد نمایید.شما حتی از این پس می توانید بدون اتصال سیم و تنها با استفاده از یک موبایل و یا لپ تاپ با استفاده از فن اوری هایی همچون جی پی آر اس و یا وای فای و یا بلوتوث نظرات بدون سیم را انجام دهید.
سیستم های دی وی آر به گونه ای طراحی شده اند که داریا انعطاف پذیری بسیار بالایی هستند و شما حتی از دستگاه های قدیمی نیز می توانید برای مقاصد ی که اشاره کردیم استفاده کنید.این روزها معمولا انواع دوربین مدار بسته را می توان با دی وی آر های مختلفی ست نمود.


یکی دیگر از توانایی های که در دی وی آر ها می تواند قرار گیرد این است که براحتی قابلیت تشخیص حرکت را داشته باشد.با این قابلیت شما می توانید محیط مورد نظرتان را در مقابل حرکت اجسام و افراد حساس کرده و نظرات بسیار قوی ایجاد نمایید و در واقع سطح امنیتی آنجا را بالتر خواهید برد.معمولا به دو حالت سخت افزاری و نرم افزاری و یا تلفیقی از هر دو حالت را در انواع دی وی آر هایی که دارای چنینی توانایی هستند می توان یافت.
در حالت پیاده سازی نرم افزراری روند کار بدین صورت است که سیتسم مورد نظر گروهی از نقاط شکل دهنده تصویر را رد نظر می گیرد و با توجه به الگوریتم هایی که برای آن از قبل تعریف شده هر گونه حرکتی را تشخیص می دهد.
اما در مدل سخت افزاری نحوه کار بدین صورت است که برای تشخیص حرکت اجسام در محیط از سنسورهای مخصوصی استفاده می کنند که به سنسور تشخیص حرکت معروف هستند.برای خرید دوربین مدار بسته باید دقت داشته باشید که نوع و مدل دی وی آری که قرار است استفاده کنید چیست و از چه امکاناتی برخوردار است.
در این گونه سنسورها از حس گری به نام PIRو یک لنز مخصوص استفاده شده است.در واقع امواج Infrared که زا موجودات ساطع می شود باعث تحریک این سنسور شده و در مقابل برای اینکه نویز محیط که می تواند شامل نور آفتاب و .. باشد را بدین صورت می گیرد که پس از دریافت امواج فوق تنها به انهایی واکنش نشان می دهد که در حدود یک سانتیمتر در یک ثانیه حرکت داشته باشد.
معمولا از لحاظ بسته بندی DVR ها به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند :
1- Stand alone dvr
2- Computer base


در مدل اولی دی وی آر به صورت مستقل و منفرد عمل می کند و نیازی نیست تا برای کنترل رفتارهای آن کامپیوتری به صورت شبنانه روزی روشن باشد.این سیستم ها معمولا خودشان دارای سخت افزار های خاصی هستند که همان عمل کامپیوتر را برایشان انجام می دهد.
شایان ذکر است که جهت بررسی و نظارت تصاویر نیاز به کامپیوتر است و تنها در این مواقع است که باید از کامپیوتری جداگانه استفاده کنیم.
از لحاظ نحوه عملکرد این دستگاه ها می توان انها را در دو دسته بندی کلی قرار داد :
در گروه اول دستگاه هایی که بر پایه سخت افزار کار می کنند.
و گروه دوم که بر پایه نرم افزار کار می کنند.
در مقالات بعدی در مورد دی وی آر ها بیشتر برایتان خواهیم گفت.

 

دوربین مدار بسته

خرید دوربین مدار بسته

فروش دوربین مدار بسته



:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مهر 1394 | نظرات ()